Waarom overstappen op LPG in de camper?

In onze mobilhome stond een systeem op basis van ruilflessen. Eén fles was steeds aangesloten en in de garage was een plaats voor een reserve fles voorzien. Je hebt in België en Nederland verschillende aanbieders van deze ruilflessen, zoals Antargas en Benegas. Waarom zijn wij dan toch overgestapt op LPG in onze mobilhome?

Als je zoals wij regelmatig en voor langere periodes in het buitenland reist met een mobilhome of camper dan hebben deze ruilflessen een aantal nadelen.

Ze zijn ten eerste nogal duur; naast een waarborg voor de fles betaal je rond de 50 euro of zelfs meer voor een vulling. Met die hoge prijs zouden we echter nog kunnen leven.

Ten tweede moet je elke keer de lege fles loskoppelen, met die fles naar een inruilpunt gaan, en vervolgens de -overigens vrij zware- volle fles terug naar je camper of mobilhome brengen en deze dan terug aansluiten. Ook dat hebben we een tijdje gewoon gedaan, we wisten niet beter.

Maar wat voor ons in de praktijk echt niet werkbaar bleek was het feit dat geen enkele van deze flessen over de grens kan ingeruild worden, (met uitzondering van België en Nederland zelf). Zo kan je een Belgische fles niet inruilen in Frankrijk of andersom.  Je kan natuurlijk in Frankrijk een Franse fles kopen (én een adapter, want die flessen passen niet), maar wat doe je dan als je de Spaanse grens oversteekt? Het gevolg is al snel dat je moet kiezen: halfvolle flessen bij het verlaten van een land terug inleveren (vaak een gedoe), of met verschillende flessen van verschillende landen rondrijden. Ook gewoon thuis stelden we bij de voorbereiding van een trip vast dat we naast één volle fles één fles hadden die nog voor één derde vol was. Ook weer maar inruilen, want we willen toch met wee volle flessen kunnen vertrekken.

Allemaal erg onhandig, duur en niet goed voor het gewicht.

Nu gebruiken wij erg weinig gas, want onze verwarming met ingebouwde warmwater boiler werkt op diesel (een systeem waar we bijzonder tevreden over zijn). We gebruiken dus alleen gas voor de koelkast en om te koken. De koelkast draait wel bijna 24/24 op gas want wij staan nooit aan de stroom dank zij ons lithium batterij systeem (waar we ook erg tevreden over zijn). Op een maand in een warm klimaat verbruiken we zo’n 18 liter gas. In koudere omstandigheden is dat minder omdat de koelkast dan ook minder verbruikt.

Na wat marktonderzoek hebben we ervoor gekozen om één aluminium gasfles van 34 liter te laten plaatsen, in combinatie met een Truma LPG filter en een buitenvuller. Dat betekent dat onze LPG voorraad  met een gevulde fles zo’n 27 liter is. Dat komt overeen met 6 weken autonomie in een warm klimaat.

Met de buitenvuller kunnen we overal tanken, we hebben 4 zogenaamde vulnippels waarmee we in de meeste landen kunnen vullen.

Er doen veel doemverhalen de ronde over het gebruik van LPG in de camper. De koelkast zou ervan kapot gaan of slecht werken, de leidingen of de drukregelaar zouden verstoppen en wat nog allemaal. Uitgebreid onderzoek én concrete ervaringen van gebruikers hebben ons ervan overtuigd dat deze verhalen ofwel “uit de oude tijd” stammen, ofwel gewoon onzin zijn. Wij draaien inmiddels al honderden échte dagen op LPG zonder het minste probleem. Omdat we nooit aan de stroom staan draait onze koelkast constant op gas, dat kost aan de huidige gasprijs minder dan 50 cent per 24 uur, en de rest van onze energiebehoefte -inclusief opladen fietsen, elektrische oven en meer- komt volledig van de zonnepanelen. Heel wat goedkoper dan wat campings en camperplaatsen voor stroom vragen!

Je dient enigszins rekening te houden met het verschil in samenstelling van LPG in een warm of in een koud klimaat. LPG is een mengeling van propaan en butaan. Als je in een warm klimaat, in Zuiderse landen LPG tankt dan zit daar een hoger aandeel butaan in. Butaan verdampt echter niet meer bij temperaturen rond het vriespunt. Komt je met je “Zuiderse” LPG, dus met butaan in een winters klimaat terecht, dan zal installatie nog wel werken maar alleen het propaan gedeelte wordt verbruikt en het butaan blijft in de fles. Als alle propaan opgebruikt is lijkt het alsof je geen gas meer hebt, terwijl de meter anders aangeeft. Vooral wanneer je LPG tank buiten de camper hangt en dus niet mee verwarmd wordt dien je hieraan te denken.

Alugas aluminium LPG gasfles in de camper
De Alugas LPG fles van 34 liter past perfect in het standaard compartiment
LPG buitenvuller in rok camper
De buitenvulaansluiting werd netjes in de rok van de camper geplaatst

We kunnen op twee manieren weten hoeveel gas we nog hebben. Op de gasfles zelf zit een metertje dat rechtstreeks aangestuurd wordt door de vlotter in de tank, dat werkt dus erg precies. Daarnaast hadden we toevallig bij de aanschaf van ons Truma iNet systeem gebruik gemaakt van een aanbieding waar de levelcontrol bij zat. Die levelcontrol wordt aan de onderkant van de gasfles bevestigd en meet op ultrasone wijze de inhoud van de fles. Het resultaat wordt via Bluetooth naar de Truma app gestuurd.

LPG afnamekraan en inhoudsmeter camper
Op de afnamekraan zit een nauwkeurige inhoudsmeter
Truma levelcontrol gas meter camper
Via de Truma levelcontrol kunnen we ook in de Truma app het LPG niveau aflezen

Plaats de installatie aub NIET ZELF, ook al lijkt het eenvoudig en denk je dat het best kan. Het risico is gewoon te groot en bovendien heb je in veel landen een attest nodig dat je installatie conform is. Wij hebben de installatie laten plaatsen bij Vanmeenen in Eeklo. Vooraf hebben we nagegaan of LPG in de camper is toegestaan en hoe het in het buitenland zit.

Je hoort uiteraard ook te weten hoe je veilig LPG tankt. Lees hier hoe je veilig LPG tankt met de camper.

Wat zijn jouw positieve of negatieve ervaringen met LPG? Laat het in een reactie hieronder weten en help onze artikels nog beter maken!


Deel dit artikel:

9 reacties op “Waarom overstappen op LPG in de camper?”

  1. Bedankt voor de tip om bij Van Meenen in Eeklo te gaan. Nadat ik dit en het andere artikel over gas heb gelezen ben ik daar ook langs geweest en dat is perfect verlopen. Heb nu ook een alufles voor LPG.

    Beantwoorden
    • Bedankt voor je reactie! Geniet ervan, we hebben het ons nog nooit beklaagd van overgestapt te zijn op LPG.

  2. Leuke artikelen, goede informatie, duidelijke waarschuwingen. Allemaal prima, maar één ding begrijp ik nog steeds niet. Butaangas is de gasvorm van vloeibaar gemaakt petroleum gas, propaangas is de gasvorm van vloeibaar gemaakt petroleum gas en LPG staat voor Liquified Petroleum Gas. Het product dat LPG wordt genoemd is meestal een mengvorm van de eerder genoemde twee. Butaan is dus LPG en propaan eveneens. Het wordt tijd dat de markt een betere naam kiest voor vloeibaar gemaakt gas.

    Beantwoorden
    • Bedankt voor de reactie! Butaan en propaan zijn (in vloeibare vorm) beiden een LPG. En het product dat we LPG noemen is een mengeling van de twee. Een type en een product met dezelfde benaming dus, wat inderdaad nogal onlogisch is.

  3. Al meer dan 15 jaar hebben we een LPG installatie, door een erkende installateur ingebouwd, in onze camper voor de Truma verwarming, koelkast en kookvuur. Nu hebben we problemen met de Truma: werkt wel op flessen gas (ruilfles) maar niet op LPG … we begrijpen er niets van … koelkast en kookstel werken prima … iemand een idee?

    Beantwoorden
    • De Truma lijkt erg gevoelig aan de gasdruk, mogelijk is daar een verband? De foutmelding kan je in principe al in de richting van de mogelijke oorzaak wijzen?

  4. Beste Karel, na je uitstekende tip voor LPG (Van Meenen) vroeg ik me af of je ook een tip hebt voor een LiFePO4 batterij? Super B lijkt me wel goed, maar wie kan zo’n installatie met laadbooster etc. in Vlaanderen goed inbouwen? Bedankt!

    Beantwoorden
    • Beste Luc, dank voor je reactie. Wat je vraag over inbouwen van een LifePo4 betreft; dit is een zeer veel gestelde vraag en jammer genoeg is er geen eenduidig antwoord. Ik heb eerlijk gezegd nog geen weet van dealers die de kennis hebben én ook echt de moeite doen om alles juist te plaatsen. Veelal plaatsen ze een “parallelle” installatie: ze omzeilen je EBL en scheidingsrelais om het simpel te houden. Dat lijkt dan wel te werken, maar andere dingen worden dan opgegeven. Zoals de druppellaadfunctie van de startbatterij, de nakoeltimer van de dieselverwarming enzovoort. Het kan nochtans allemaal perfect, maar dan moet de installatie aangepast worden aan jouw specifieke camper en die moeite doen ze niet. Nochtans is bij sommige campers echt heel simpel en kan je echt volstaan met het bijplaatsen van een booster, maar dan wel juist aangesloten. Ik zou aanraden van verschillende offertes te vragen, en bij de offertes ook het detail schema te eisen van wat ze plannen te doen. Dat schema kan je dan best laten nakijken of vergelijken met de schema’s uit de andere offertes. Zelf doen is ook mogelijk, maar vereist toch wel wat kennis. In NL zit een zekere Alex Dickhof, daar heb ik wel al veel goeds over gelezen. We plannen ook een artikel over het zelf inbouwen, maar dat wordt een lang artikel en dat zal dus nog wel even duren 🙂

Geef een reactie