Hoe ontstaat een waterlek in mobilhome of camper?

De lijmkit of butylkit is bij gemonteerde en afgekitte (dak-)luiken en panelen nog een tijdje goed waterafstotend. Vergelijk het met een nieuwe of pas gewaxte auto, je ziet dat de druppels er bol blijven opstaan. Na een tijdje verdwijnt dat effect echter en krijgt het water de kans om in microscopische scheurtjes of spleetjes te dringen. De kit (lijmkit of butylkit, naargelang de toepassing) heeft een beperkte levensduur. Hij wordt met de tijd minder elastisch en er ontstaan vanzelf microscheurtjes in. 

Een camper die buiten staat en waarmee gereden wordt is onderhevig aan allerlei invloeden: dagelijks warmt het geheel op in de zon, om ’s nachts weer af te koelen. Bij het rijden beweegt en werkt de hele opbouw. Al deze invloeden, in combinatie met de vermindering van de waterafstotende eigenschap van de onderdelen maken dat vocht steeds verder in dichtingen en microscheurtjes kan dringen. Telkens dat gebeurt wordt er ook een beetje vuil meegebracht. Dat vuil is onder meer door capillaire werking (water aanzuigend, zoals wanneer je een tipje keukenpapier in het water houdt en het water omhoog in het doekje gezogen wordt) een heel goede “geleider” om vocht nog verder te laten indringen en het ook langer vast te houden.  

Daarop werken dan weer de dagelijkse krachten van uitzetten en krimpen door de warmte en de bewegingen van het rijden in, waardoor dat vuilwaterwaterkanaal langzaam maar zeker verder uitgebouwd wordt. Het werkt een beetje zoals de gletsjers ooit grote valleien hebben uitgesleten. En uiteindelijk komt dat kanaal in je binnenbouw uit en heb je meestal eerst langzaam insijpelen van vocht en vervolgens een waterlek. 

Het lek op deze foto was nog helemaal niet zichtbaar maar er was al wel verborgen schade! We hebben het op tijd ontdekt door de vochtmeting die we zelf regelmatig uitvoeren. Opmerkelijk: er was net ook een vochtmeting door een dealer uitgevoerd, die daar een stevig bedrag voor rekende en waarbij niets werd opgemerkt…

We hebben dit zelf hersteld door het dakraam en de bestaande kit te verwijderen en volledig opnieuw te kitten. Lees hier hoe je dat gemakkelijk ook zelf kan doen.

Op deze foto zie je overigens dat een lek niet altijd door de inwerking van de tijd ontstaat. Dit dakraam bleek oerslecht gemonteerd bij de fabricant! De groen gemarkeerde lijnen geven aan waar de kitnaden hadden moeten verder lopen. De binnenste naad stopt gewoon ergens en de buitenste naad is zo dun gelegd dat de voeg die in het raam is voorzien onvoldoende gevuld werd. Dit is echt slordig werk en het was de oorzaak van de vochtinsijpeling. Het kan jaren duren eer dit ontdekt wordt, en dan is de garantie meestal toevallig net voorbij!


Deel dit artikel: