Begrijp het laadvermogen van je mobilhome

Het laadvermogen van een camper is het verschil tussen de maximaal toegelaten massa (MTM) en het rijklaar gewicht. En hier ontstaan vaak misverstanden.

Op het inschrijvingsbewijs vind je de vakken F1 en F2
Het typeplaatje vermeldt het MTM en de maximale aslast van je camper
Op het typeplaatje vind je ook de maximale aslast vooraan (1) en achteraan (2)

MTM staat voor Maximaal Toegestane Massa. Je vindt dit onder vak F2 op je inschrijvingsbewijs. Daarop staat echter “Nationaal toelaatbare maximummassa”. Dat is het gewicht waarop je camper is ingeschreven. Voor een mobilhome met B rijbewijs is dat 3500 kg. Dit is het maximum dat je mag wegen, met alle bagage en alle passagiers inbegrepen. Dus het totale gewicht als je bijvoorbeeld onderweg op vakantie bent, volledig geladen, mag nooit meer dan het het MTM bedragen. In het voorbeeld op de afbeelding van de grijze kaart (het inschrijvingsbewijs) is dat dus maximaal 3500 kg, terwijl de camper technisch gezien meer mag wegen, in dit geval 3650 kg zoals je in vak F1 kan lezen. Deze camper kan je dus in principe laten inschrijven als een “C” camper op 3650 kg. Dan heb je uiteraard een rijbewijs C of C1 nodig en dan dien je je ook aan de beperkingen te houden die gelden voor voertuigen van meer dan 3,5t.

Op het voorbeeld hiernaast zie je ook bij de code G de “Massa in rijklare toestand” staan, hier is dat 3038 kg. Je zou dan kunnen denken dat je nog 462 kg laadvermogen hebt voor je aan 3500 zit. Sommige verkopers laten je ook bewust in die waan. Niet dus… Die massa in rijklare toestand is het gewicht dat de fabricant opgeeft met de minimale vloeistoffen zoals olie en wat brandstof. Dat gewicht houdt dus met geen enkele optie rekening. Het werkelijk gewicht van je camper is dan vermoedelijk ook zo’n 100 tot zelfs 250 kg méér. En het laadvermogen is dus evenveel minder dan wat je hier zou denken.

Daarnaast dien je ook rekening te houden met de maximale aslast. Dat is het maximum gewicht dat op de voorste en op de achterste as mag liggen. Let op! De som van de maximale aslast vooraan en de maximale aslast achteraan is gewoonlijk hoger dan het MTM en ook hoger dan de Technisch toegestane maximum massa maar dat wil NIET zeggen dat je dus deze kan samentellen en dat resultaat als het maximum totaalgewicht nemen. Het zijn allemaal aparte maxima, geen enkele daarvan mag overschreden worden. Het zou dus kunnen dat je niet te veel gewicht op de afzonderlijke assen hebt, maar in totaal wel te veel (een situatie die naar het schijnt minder ernstig beboet wordt dan als je overgewicht op een as hebt). Je vindt de maximale aslast van je camper op het typeplaatje en op het keuringsformulier (alleen als de Toegestane maximum massa meer dan 3.500 kg is, want dan wordt ook een remdrukmeting uitgevoerd.

Het laadvermogen wordt ook bepaald op de technische keuring. Dit gebeurt op basis van de weging die bij de eerste keuring na inschrijving wordt uitgevoerd (bij de gewone jaarlijkse keuring wordt er normaal niet meer gewogen). Voor die weging dient je mobilhome voor minstens 90% volgetankt zijn met brandstof, water en gas. Als dat niet het geval is zal de keuring eventueel het ontbrekend gewicht zelf bijtellen (simuleren) op basis van de technische gegevens van je camper ALS daaruit af te leiden valt hoe groot het waterreservoir is.

Bij die meting wordt vervolgens tellen ze 75 kg bijgeteld voor het gewicht van de chauffeur.

Dus: het laadvermogen dat op het keuringsbewijs staat houdt rekening met:

-De chauffeur (gerekend aan 75kg, dus weeg jij bijvoorbeeld 90kg dan moet ermee rekening houden dat je echt laadvermogen al 15kg minder is dan op het keuringsbewijs staat).

-Alle tanks (water, gas, brandstof) voor 90% gevuld.

Voorbeeld: Het laadvermogen op het keuringsbewijs vermeldt 250kg. Jij weegt 85kg en je partner weegt 65kg. Je neemt maar 50 liter water mee in plaats van een volle tank van 120 liter want je gaat toch op een camping staan. De andere tanks zijn vol bij vertrek.

Je kan in dat geval nog (250 – 10 – 65 + 58) = 225 kg aan bagage laden.

Verklaring: De 10kg minder is omdat jij 10kg meer weegt dan 75kg, de 65kg is voor rekening van je partner. Bij de keuring wordt de watertank meegenomen aan 108 kg (90% van 120), en 108 min 50 is 58kg die je mag bijtellen omdat je maar 50 liter water meeneemt.

Heb je moeilijkheden om met je mobilhome binnen de beperking van 3500kg te blijven? Misschien is een aanhanger een optie? Lees hier onze tips om gewicht te besparen en lees hier welk rijbewijs je voor welke aanhanger nodig hebt.


Deel dit artikel: